Odpowiedź:
1. teoria teistyczna – władza pochodzi od Boga. A zatem istnieje naturalny podział na rządzących (tych, którym władza została dana z góry) i rządzonych (tych, którzy muszą zaakceptować boskie plany). Powstała w starożytności, a pełną popularność zyskała
w średniowieczu.
2. teoria teologiczna - twórca św. Augustyn – władza pochodzi od Boga, a państwo na ziemi, powinno wzorować się na królestwie niebieskim. Pewne modyfikacje wprowadził w tej teorii św. Tomasz z Akwinu – władza pochodzi od Boga, ale państwa nie są doskonałe, bowiem metoda rządzenia jest wytworem nie Stwórcy a człowieka.
3. teoria patriarchalna – (typowa dla okresu monarchii absolutnych) państwo jest utożsamiane z rodziną, a władza głowy państwa wywodzi się z tradycyjnej władzy ojca rodziny. Monarcha absolutny był niejako głową rodziny, a poddani winni mu byli pełne posłuszeństwo.
4. teoria umowy społecznej (powstała w okresie oświecenia, jej twórcą jest J. J. Rousseau) – państwo jest wynikiem umowy między obywatelami, a zatem suwerenem jest sam naród. Co w praktyce oznaczało, że to poddani oddali władzę w ręce monarchy, któremu mogą ją odebrać jeśli ten będzie łamał postanowienia umowy społecznej – a zatem będzie tłamsił przyrodzone prawa człowieka. Myśl ta dała podwaliny pod rewolucję francuską.
5. teoria solidarystyczna – (Emile Durkheim - przełom XIX i XX w.) – państwo powstało jako forma solidarnego dzielenia się obowiązkami w społeczeństwie.
6. teoria marksistowska (twórcy: Karol Marks i Fryderyk Engels) – państwo istnieje wyłącznie w społeczeństwach klasowych, powstało aby służyć wyzyskowi robotników i utrwalaniu niesprawiedliwego podziału społeczeństwa.
7. teoria funkcjonalna – obecnie dominuje w socjologii. Według niej państwo to najwyższa forma rozwoju społecznego, do jakiej społeczeństwa dążyły od początku swojego istnienia.
8. teoria katolickiej nauki społecznej – państwo istnieje w świadomości człowieka i ma służyć poprawie jakości bytu obywateli. W tym przypadku lepiej jest mówić nie o teorii,
a o wyznaczaniu państwu pewnych celów.
9. teoria deklaracyjna – istnienie organizacji państwowej jest niezależne od uznania jej przez inne państwa – wystarczy sama deklaracja suwerennego podmiotu mającego ludność, terytorium i aparat państwowy, że jest państwem aby faktycznie nim się stać.
10. teoria konstytutywna – państwo istnieje tylko wtedy gdy jest uznane przez inne podmioty prawa międzynarodowego (inne państwo, organizację międzynarodową zrzeszającą państwa, albo przez grupę państw lub organizacji). Następuje to w wyniku nawiązania stosunków dyplomatycznych, podpisania umowy międzynarodowej albo przyjęcia
w poczet członków.
polskie teorie:
a. teoria podboju i przemocy - Ludwik Gumplowicz – państwa tworzyły się dzięki podbijaniu słabszych plemion przez plemiona silniejsze.
b. teoria psychologiczna – Leon Petrażycki – państwo powstało ponieważ jest najlepszą formą zaspokajania potrzeb psychologicznych człowieka, takich jak poczucie bezpieczeństwa i przynależności do grupy.
Wyjaśnienie: