Odpowiedź:
Szczegółowe wyjaśnienie:
Zacznijmy od najłatwiejszego przykładu.
Weźmy do ręki zwykłą linijkę szkolną.
Odcinek od zera do jedynki podzielony jest na 10 kawałków.
Ważne przy liczeniu jest to, żeby nie liczyć kresek, tylko ilość tych kawałków.
___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓______________
0 1
Teraz jeśli mamy zaznaczyć np: [tex]\frac{2}{10}[/tex], [tex]\frac{5}{10}[/tex], [tex]\frac{8}{10}[/tex]
Przyglądamy się mianownikowi.
Liczba w mianowniku informuje nas, na ile kawałków podzielony jest odcinek od 0 do 1
Szczęśliwym trafem akurat na 10 , bo taką mam podziałkę przygotowaną :)
Ten ułamek " mówi" zaznacz dwa z dziesięciu,
zaznacz pięć z dziesięciu,
zaznacz osiem z dziesięciu, więc zaznaczmy: od zera liczymy kawałki.
___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓______________
0 [tex]\frac{2}{10}[/tex] [tex]\frac{5}{10}[/tex] [tex]\frac{8}{10}[/tex] 1
Oczywiście te ułamki specjalnie zapisane są, byśmy powiedzieli niewłaściwie, ale tak jest nam łatwiej je zaznaczyć.
[tex]\frac{2}{10} = \frac{1}{5} = 0,2[/tex]
Przeanalizujmy przykład d)
Każą nam zaznaczyć : -1,5 -0,25 0,75 1,5
__↓__↓___↓__↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓_
0 1
Liczymy na ile podzielony jest odcinek od 0 do 1.
Na 4 kawałki.
Więc musimy te ułamki, które mamy zaznaczyć zamienić na zwykłe które mają w mianowniku właśnie 4
[tex]-1,5 = -\frac{15}{10} = -\frac{3}{2} = -\frac{6}{4}[/tex]
I zaznaczamy, liczymy od 0 w lewą stronę bo jest to liczba ujemna i liczymy 6 skoków ale zapisujemy tak jak chcą czyli -1,5
i tak wszystkie kolejne:
[tex]- 0,25 = -\frac{25}{100} = - \frac{1}{4}[/tex]
[tex]0,75 = \frac{75}{100} = \frac{15}{20} = \frac{3}{4}[/tex]
[tex]1,5 = \frac{15}{10} = \frac{6}{4}[/tex]
__↓__↓___↓__↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓___↓_
-1,5 -0,25 0 0,75 1 1,5
[tex]-\frac{6}{4}[/tex] [tex]-\frac{1}{4}[/tex] [tex]\frac{3}{4}[/tex] [tex]\frac{6}{4}[/tex]