Odpowiedź:
BHP w biurze
Wyjaśnienie:
BHP w biurze – pomieszczenia stałej pracy
Organizacja stanowiska pracy biurowej zgodnie z zasadami BHP i ppoż. to przede wszystkim dbałość o odpowiednią ilość przestrzeni dla każdego z pracowników. Co to oznacza w praktyce?
Pracodawca lub zarządca budynku (w przypadku, gdy pomieszczenia biurowe są wynajmowane) musi zapewnić pracownikom konkretne parametry pomieszczeń, w jakich mogą być wykonywane czynności biurowe. Parametry te określa szczegółowo Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Wszystkie zawarte w tym rozporządzeniu instrukcje dotyczą m.in. pomieszczeń tzw. „stałej pracy”, czyli tej przestrzeni, w której pracownik spędza w ciągu doby minimum 4 godziny.
Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP wymagają, by na każdego pracownika zatrudnionego w ramach stałej pracy przypadało, co najmniej 13 m3 wolnej objętości przestrzeni, a także 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, co oznacza, że przestrzeń wokół pracownika nie może być zastawiona krzesłami, sprzętem biurowym czy urządzeniami technicznymi).
Jeśli pracownik przebywa w pomieszczeniu sam, pokój musi mieć minimum 6 m2. Wysokość pomieszczeń biurowych powinna osiągać, co najmniej 3 m (jeśli w danym pokoju nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia), a jeśli biuro usytuowane jest na antresoli – co najmniej 2,2 m. Przepisy określają również szerokość dojścia do stanowiska pracy. Jeśli ruch odbywa się w jednym kierunku, szerokość ta powinna wynosić minimum 75 cm. W przypadku ruchu dwukierunkowego, szerokość przejścia określana przepisami to co najmniej 90 cm.
Autor:
monterog2gz
Oceń odpowiedź:
2