2. Do podanych wyrazów podstawowych dopisz wyrazy pokrewne o wskazanym zabarwieniu emocjonalnym
Wyraz o zabarwieniu dodatnim
Wyraz o zabarwieniu ujemnym
wilk – wilczek – wilczur
łapa – łapka – łapsko
słoń – słonik – słonisko
3. Jakie znaczenie nadaje wyrazowi pochodnemu użycie każdego z podanych formantów? Uzupełnij tabelę
Formant
Przykład
Kategoria znaczeniowa
-arka – zmywarka, kosiarka, - nazwy narzędzi
-ek – murek, szczurek, - zdrobnienia
-anin – Słowianin, głogowianin, - nazwy mieszkańców
4. Od podanych wyrazów utwórz wskazane części mowy.
a) grać (czasownik dokonany) zagrać
b) błękitny (rzeczownik) błękit
c) papier (przymiotnik) papierowy
d) wygrywać (rzeczownik) wygrana
e) ubranie (rzeczownik zdrobniały) ubranko
5. Rodziny wyrazów nie tworzą wyrazy:
C) morze, morski, nadmorski, marynarski
6. Wyrazy utworzone za pomocą przedrostków to:
B) przemówić, zamilknąć, oddać, zabrać
7. Przyrostek jest formantem:
B) dołączanym za podstawą słowotwórczą
8. Prawidłowy podział wyrazu kwiaciarka na podstawę słowotwórczą i formant to
D) kwiaci-arka
9. Cząstka słowotwórcza, za pomocą której tworzy się nowy wyraz, to:
B) formant
10. Parafraza słowotwórcza wyrazu czytelnia brzmi:
A)miejsce, gdzie się czyta
11. Zapisz sześć wyrazów pochodnych należących do rodziny wyrazu „bieda”
biedak, biedować, biedactwo, biedny, biednie, biedota