1. Do jakiego mitu odnosi się dzieło?
Obraz odnosi się do mitu o Orfeuszu, który był wybitnym poetą i śpiewakiem. Po tym jak umarła jego żona Eurydyka, ukąszona przez żmiję, udał się do Hadesu i swą muzyką obłaskawił władców: Persefonę i Hadesa, którzy zgodzili się, by Eurydyka wróciła do świata żywych. Postawili jednak warunek: przez całą drogę wiodącą przez podziemie Eurydyka miała iść za Orfeuszem, ten jednak nie miał prawa odwrócić się, by spojrzeć w jej stronę. Podejrzliwy muzyk, tuż przed bramami Hadesu odwrócił się i wtedy żona zmieniła się w kamień. Zrozpaczony Orfeusz nigdy już nie spojrzał na inną kobietę, co rozgniewało Menady, kapłanki Dionizosa, które rozszarpały go, a głowę wrzuciły do rzeki Hebros.
2. Kim jest młoda kobieta, która wyłowiła głowę Orfeusza i ułożyła na lirze?
Moreau w krótkiej notce towarzyszącej obrazowi, napisał, że jest to mieszkanka Tracji, która wydobyła głowę Orfeusza z rzeki Hebros.
3. Co mogą symbolizować żółwie usytuowane w prawym dolnym rogu obrazu?
Żółwie jako symbol długowieczności mogą być odniesieniem do nieskończonego trwania muzyki Orfeusza.
4. Do jakich postaci ikonografii biblijnej można porównać postać kobiety na obrazie?
Bliskie pod względem ujęcia ikonograficznego są: postać Judyty z głową Holofernesa i Salome trzymającą na misie głowę Jana Chrzciciela.