J.niemiecki POMOCY! Mam na jutro Wpisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym w języku niemieckim. Pamiętaj , o rodzajniku określonym przy rzeczowniku .1. nudny ≠2.niefajny ≠ (wiem , że będzie cool ,ale nie wiem rodzajnika )3.interesujący ≠4. znienawidzony przedmiot ≠ ( chyba będzie der Lieblingsfach (nie wiem czy dobrze rodzajnik ) )
Książka „Piątka z Zakątka” przedstawia historię czwórki dzieci (dwie dziewczynki i dwaj chłopcy) oraz psa – jamnika Bobika. Mieszkają oni wspólnie w Warszawie na ulicy „Zakątek”. Narratorem opowieści jest trzecioklasista Krzyś Paszkowski. Ma dziesięć lat i z chęcią opowiada o swoich niezwykłych przygodach, świetnych zabawach, o domu, szkole, nauczycielach i kolegach. Snuje więc opowieść o codziennym życiu i problemach, jakie niekiedy mu ono przysparza.Akcja książki osadzona jest w realiach lat dziewięćdziesiątych. Któregoś dnia dzieci postanawiają założyć bandę. W jej skład wchodzą: Krzyś, jego pies Bobik, Kasia, Magda i Tomek – najlepszy przyjaciel Krzysia.Dzieci opowiadają o swoim normalnym życiu, które jednak nie przystaje do współczesnych realiów. Czy dzisiaj któryś z dziesięciolatków mówiłby o „blebuśnym dniu”? Również fakt, że w trzecim rozdziale pojawia się wątek komunii, na której prezentem jest… rower górski, rodzi pewien zgrzyt w czasach, gdy tego rodzaju uroczystości nie mogą obejść się bez tabletów i konsoli.Większość opowieści Krzysia dotyczy szkoły, tak jakby prawdziwe życie toczyło się tylko tam. Czytając o szkole, ma się wrażenie, że chłopiec spędzał tam swój czas bardzo chętnie. Nawet jeśli znajduje się w domu, jego myśli wciąż krążą wokół szkoły – cały czas mówi o tym, co powiedziała „Pani”. W ten sposób naucza też czytelników np. o Powstaniu Warszawskim czy o pięciu sławnych Polakach.Przedstawieni bohaterowie reprezentują różne typy osobowości, mają różne charaktery. Magda jest dość „dziewczęca” i uczy się gry na skrzypcach. Kaśka to chłopczyca jeżdżąca na rowerze. Z kolei Tomek lubi grać w nogę, a Krzyś – główny bohater i narrator – lubi bazgrać w zeszytach i jako „artysta” czasami pisze wiersze. Ich zabawne przygody i śmieszne sytuacje będące ich udziałemNie wiem czy dobrze bo wzięłam z neta ale proszę ;D mam nadzieję że pomogłam
ZADANIE 1
Obok opisów wpisz odpowiednie nazwy stref oświetlenia Ziemi.
A. Rozciąga się na północ od równoleżnika 66°34’N. Od 22 grudnia panuje w niej noc polarna, a od 22 czerwca – dzień polarny. _______________
B. W tej strefie promienie słoneczne padają prostopadle na powierzchnię dwa razy w ciągu roku oprócz linii granicznych – zwrotników Raka i Koziorożca. Nad nimi Słońce góruje w zenicie w dniach przesileń letniego i zimowego. _______________
C. Pomiędzy zwrotnikiem Koziorożca a kołem podbiegunowym południowym rozciąga się strefa, w której występują pory roku związane ze zróżnicowanym kątem padania promieni słonecznych. Dnia 22 grudnia rozpoczyna się lato, a 21 marca – jesień. ______________
ZADANIE 2
Na rysunku przedstawiono pozorny ruch Słońca w pierwszym dniu pewnej pory roku. Określ prawdziwość stwierdzeń opisujących oświetlenie Ziemi w tym dniu, zaznaczając P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
A. W tym dniu Słońce wzeszło na północnym wschodzie, a zaszło na północnym zachodzie. P / F
B. Słońce górowało pod kątem mniejszym niż 90°. P / F
C. Taka sytuacja mogła zaistnieć 21 marca i 23 września. P / F
D. Ponieważ Słońce góruje po południowej stronie nieba, rysunek przedstawia półkulę północną