1. Miejsce akcji: chatka leśnika, las
Czas akcji: 1831 rok, powstanie listopadowe
3. Prawda czy fałsz? Jeśli zdanie było nieprawdziwe, wyjaśnij dlaczego.
1. F
2. P
3. P
4. F
5. P
4. Porównanie Pułkownika z Czarnieckim i nazwanie dowódcy rycerzem miało na celu podkreślić niezwykłe zdolności Emilii Plater, która jest określana mianem bohaterki narodowej. Czarniecki zaś także zasłynął z niezwykłych umiejętności w ,,wojnie szarpanej". Pułkownik jest więc porównany z Czarnieckim że względu na: wpływy, zdolności i poświęcenie.
5. Dlatego, że wiersz ten jest wyrazem do Emilii Plater wyczuwamy tutaj podniosły nastrój. W tym wierszu występuje także ogrom epitetów, co nadaję tajemniczości utworowi.
,,Śmierć pułkownika" składa się z pięciu zwrotek. Trzy z nich mają po osiem wersów, czwarta zaś ma siedem, a ostatnia pięć. Rymy układają się w system krzyżowy. Wiersz jest też napisany dziesięciozgłoskowcem
6. Podaj przykład środków artystycznych zastosowanych w utworze:
epitety: rannym świtem, mundur strzelecki
powtórzenia: ,,i pas i ładunki"
wykrzyknienia: ,,Emilija Plater!"
wyliczenia: ,,W ręku krzyż, w rękach siodło i burka, A u boku kordelas, dwururka"
pytania retoryczne: ,,Jakie ma piękne dziewicze lica? Jaką pierś?"
nie miałam pomysłu na 2. zadanie