1. Wyjaśnij, co to jest wyraz podstawowy i wyraz pochodny. Podaj dwa przykłady wyrazów podstawowych i wyrazów pochodnych. 2. Zapisz nazwy mieszkańców pochodzące od nazw kontynentów, państw i krain geograficznych zgodnie z regułą ortograficzną. Azja: Europa: Hiszpania: Podhale: 3. Wyjaśnij, co to jest formant i jaką pełni funkcję. Z podanych wyrazów wypisz formanty i określ ich rodzaj. listonosz - zadymiony - cieplutki - ochrzcić - czterogłowy - śpiewaczka - 4. Dopisz do podanych wyrazów po dwa wyrazy pochodne a) kartka - b) kret - c) los - d) mały - 5. W podanych wyrazach wskaż temat słowotwórczy oraz formant: wysypisko pouczyć humorzasty 6. Wymień 4 rodzaje formantów i podaj po jednym przykładzie każdego z nich. 7. Określ typy podanych wyrazów złożonych. czarna jagoda - miedzioryt - pulsometr - Białystok - 8. Wyjaśnij, co to jest rdzeń. 9. Utwórz rodzinę wyrazu uczyć. Wskaż rdzeń we wszystkich wyrazach pokrewnych. Pls PILNE !!! Szybko !!!

Odpowiedzi 1

Odpowiedź:

1. Wyraz podstawowy- wyraz podstawowy, od którego tworzone są inne wyrazy np. wyrazem podstawowym jest wyraz 'dom' a wyrazem do niego pochodnym jest 'domek' tak samo jest w przypadku 'pisać' utworzony od niego wyraz pochodny to 'napisać'

Wyraz pochodny- wyraz utworzony od wyrazu podstawowego za pomocą formantu; dzieli się na podstawę słowotwórczą i formant np.

domek

napisać

2.  Azjata

Europejczyk

Hiszpan

Podhalanin

3.  Formant-  w wyrazach pochodnych wyodrębniamy cząstki, które wyróżniają dany wyraz od wyrazu podstawowego i nadają mu nowe znaczenie. Te cząstki, za pomocą których tworzymy wyraz pochodny nazywamy właśnie formantami, np. dom – dom -ek

listonosz- wrostki 'o'

zadymiony- przedrostki 'za'

cieplutki- przyrostki 'utki'

ochrzcić- przedrostki 'o'

czterogłowy- wrostki 'o'

śpiewaczka- przyrostki 'aczka'

4.

a) karteczka, karta

b) krecik, kretownia

c) losik, losuj

d) malutki, maluch

5. wysypisko

formant: isko

temat: wysyp

pouczyć

formant: po

temat: uczyć

humorzasty

formant: zasty

temat: humor

6. Wrostki:  cząstki: -o-, -i-, -y- w wyrazach złożonych łączące dwie podstawy słowotwórcze np.  star -o- dawny,

przedrostki: występują przed podstawą słowotwórczą, np. na- pisać

przyrostki: występują po podstawie słowotwórczej (przyrastają do niej), np. dom -ek,

formant zerowy: myśl -Ø (wyraz podstawowy myśl -eć)

7. czarna jagoda- zestawienie

miedzioryt- złożenie

pulsometr- złozenie

Białystok - zrost

8. Jest to najmniejsza część wspólna dla całej rodziny wyrazów pokrewnych, a jednocześnie najważniejszy składnik znaczeniowy wyrazu, jest to jak gdyby kręgosłup wyrazów pokrewnych, należących do danej rodziny:

dom, domek, domeczek, domowy, domownik, domator, domostwo, bezdomny, zadomowić.

9. uczyć, pouczyć, nauczyć, uczeń, uczennica, uczelnia, uczniowie, naukowiec, nauka, nauczać, nauczyciel, poduczenie, oduczyć, nauczka, uczniowski, uczelnia, nauka, uczący, uczelnia, poduczyć

Znasz odpowiedź? Dodaj ją tutaj!

Can't find the answer?

Zaloguj się z Google

lub

Zapomniałeś(aś) hasła?

Nie mam jeszcze konta, ale chcę je założyć Zarejestruj się

Wybierz język i region
How much to ban the user?
1 hour 1 day 100 years