Czym dla człowieka może być wolność? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Dziadów cz. III, całego dramatu Adama Mickiewicza oraz wybranego tekstu kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów. Adam Mickiewicz Dziady cz. III

Odpowiedzi 1

    Wolność to nie tylko brak pozbawienia wolności, ale i możliwość wypowiadania się na własne zdania, pomoc innym, ochranianie ludzi i wszelkie pozytywne tego typu aspekty. Wolnością jest nawet możliwość oddania życia dla ojczyzny.

     Pierwszym argumentem potwierdzić moją tezę jest fragment utworu "Dziadów cz.III". Mianowicie:

"ANIOŁ

Ty będziesz znowu wolny, my oznajmić przyszli.

WIĘZIEŃ

budzi się

Będę wolny? — pamiętam, ktoś mi wczora prawił;

Nie, skądże to, czy we śnie? czy Bóg mi objawił?

zasypia" (...)

"Mam być wolny — tak! nie wiem, skąd przyszła nowina,

Lecz ja znam, co być wolnym z łaski Moskwicina.

Łotry zdejmą mi tylko z rąk i nóg kajdany,

Ale wtłoczą na duszę — ja będę wygnany!"

      Mickiewicz ukazuje tu scenę uwięzionego, głodzonego i smutnego więźnia Gustawa, który w celi myśli nad życiem. Wtem podczas snu, (gdzie pojawia się motyw oniryczny) zstępuje mu Anioł. Opowiada mu, że będzie wolny. Gustaw myśli nad tymi słowami dochodząc do refleksji, że kiedyś już słyszał takie zdanie. Po chwili stwierdza, że cóż to za wolność w zniewolonym kraju. Uważa, że nawet gdyby wyszedł na wolność to i tak będzie złapany i wygnany. Sądzi, że wolność to nie tylko brak kary pozbawienia wolności, a życie jej pełnią i korzystanie z niego mając dostęp do głoszenia swoich tez życia.

       Następnym argumentem potwierdzającym wolność w "Dziady cz. III", jest fragment:

"Patrz! — ha! — to dziecię uszło — rośnie — to obrońca!

Wskrzesiciel narodu, —

Z matki obcej; krew jego dawne bohatery,

A imię jego będzie czterdzieści i cztery.

Panie! czy przyjścia jego nie raczysz przyśpieszyć?

Lud mój pocieszyć? —

Nie! lud wycierpi. — Widzę ten motłoch — tyrany,

Zbójce — biegą — porwali — mój Naród związany

Cała Europa wlecze, nad nim się urąga —

«Na trybunał!» — Tam zgraja niewinnego wciąga.

Na trybunale gęby, bez serc, bez rąk; sędzie —

To jego sędzie!"

Z fragmentu wyczytujemy, że podczas walki z Heroldem Polska zostanie oddana w jego ręce. Mimo, że ludzie będą się bronili niestety nie dadzą rady z nim wygrać, a wielu z nich polegnie. Bóg przypowiada, że "z matki obcej", przybędzie wspaniały zbawiciel, który ochroni naród, a jego imię będzie brzmiało "czterdzieści i cztery". Dokładnie nie wiadomo kim jest ta postać, może to jego przyjaciel, jest prawdopodobieństwo, że to on sam próbował się ukazać pod tym napisem, liczba ta oznacza również mistrzostwo. Teorii jest wiele, jednak wiadomo, że Mickiewicz chciał ukazać, że Polska będzie miała zbawiciela. Mimo, że proszono Boga o pomoc i przyśpieszenie zstąpienia postaci szybciej, ten się nie zgadza mówiąc, że lud musi jeszcze pocierpieć. Z fragmentu można zobaczyć, że Bóg, postać boska o nieskończonej mocy, dzięki której jedną myślą mogłaby zbawić naród czeka pozwalając cierpieć Polsce. Zniewoleni, martwi ludzie mimo braku kar na sobie czują się bez wolności.

      Uważam, że podanymi powyżej argumentami udowodniłem tezę co do tego, że wolność to nie tylko brak kary pozbawienia wolności, ale i możliwość oddania życia za naród, pomoc innym i szerzenie własnych poglądów.

Znasz odpowiedź? Dodaj ją tutaj!

Can't find the answer?

Zaloguj się z Google

lub

Zapomniałeś(aś) hasła?

Nie mam jeszcze konta, ale chcę je założyć Zarejestruj się

Wybierz język i region
How much to ban the user?
1 hour 1 day 100 years