Na podstawie tekstu Najpopularniejsze triki reklamowe napisz, dlaczego ludzie dają się oczarować reklamom. Podaj co najmniej dwa przykłady. Daje naj
„Chcesz być zawsze młoda i piękna?”, […] „Ten proszek jest najlepszy ze wszystkich” – każdego dnia do naszych uszu i oczu docierają przeróżne slogany reklamowe. […] „Specjaliści od reklamy doszli do perfekcji w stosowaniu metod, które wpływają na nasze postawy, emocje i zachowania – i są to metody, z których wpływu nie zdajemy sobie sprawy” – alarmuje polska Federacja Konsumentów. Wiedza na temat najpopularniejszych reklamowych trików może powstrzymać nas przed kupowaniem niepotrzebnych rzeczy. […]
Podstawowy trik, na który się nabieramy, to atrakcyjność fizyczna. […] Dlatego do reklam angażowane są piękne, długonogie modelki czy podziwiane aktorki. A jak zauważa Federacja Konsumentów, emocje wywołane wyglądem atrakcyjnych osób mogą przenieść się na reklamowany produkt. […]
Jednym z głównych reklamowych trików jest manipulacja ceną – chodzi tutaj o tzw. cenę psychologiczną. Produkt zamiast 10 zł kosztuje 9,99 zł. Klient i tak wyda 10 zł, ale cena nie przekroczy pewnej bariery. Najbardziej podchwytliwa w reklamach jest jednak informacja o obniżce. […] Zamiast pisać, że szampon staniał o 2 zł, lepiej napisać, że zapłacimy za niego mniej aż o 50 proc., bo to robi wrażenie. […] Podczas dużych zakupów uważajmy również na efekt kontrastu. Obok drogiej rzeczy (np. komputera) ustawia się coś, czego cena jest znacznie niższa (np. myszkę). Wydaje nam się, że natrafiliśmy na wielką okazję. W ten sposób albo kupujemy niepotrzebną rzecz, albo przepłacamy za coś, co wcale nie było takie tanie. […]
Specyficzny trik stosowany jest w reklamach produktów dziecięcych – zabawek, kosmetyków, ubranek. Maluchy, które występują w takich spotach, wyglądają uroczo […]. Ubrane są w schludne, ładne stroje, […] są radosne i słodkie. W ten sposób u odbiorcy automatycznie pojawiają się bardzo silne, pozytywne emocje kojarzone nie tylko z dzieckiem, ale i produktem, które maluch reklamuje. Poza tym dziecko, które ogląda reklamę, może wymuszać na rodzicu kupno danej rzeczy, nawet jeśli zabawka tak naprawdę mu się nie podoba. […] Wśród dzieci istnieje zazdrość i silna potrzeba posiadania różnych produktów (na zasadzie „wszyscy mają, a ja nie”). Dlatego reklamy produktów dla najmłodszych pojawiają się przede wszystkim rano oraz na kanałach adresowanych do maluchów. […]
Reklama to gra słów. Dlatego tak często w spotach pojawiają się wyrazy: zawsze, nigdy. Najbardziej podchwytliwe są porównania. Zdanie „działa lepiej niż zwykłe proszki” nie jest nośnikiem żadnego komunikatu, ponieważ tak naprawdę nie wiadomo, które proszki należy nazwać zwykłymi. Ale konsument słyszy, że dany produkt jest lepszy w porównaniu do innych artykułów z tej samej grupy. […] Warto pamiętać, że są to puste przekazy.