Odpowiedź:
Materiał:
1. Podręcznik z teksem „Bogurodzicy”
2. „Słownik terminów literackich”
3. Fragment przemówienia Ojca Świętego Jana Pawła II do młodzieży z dn. 3. 06. 1979 : ( napis na foliogramie) – tekst w załączeniu.
4. Załączniki:
* zagadnienia do pracy w grupach ( zał. 1 – 5 )
* fragment przemówienia Ojca Świętego ( zał. 6 )
* „Karta oceny pracy grupy”
Tok lekcji:
1. Wprowadzenie.
Lekcję rozpoczynamy uświadomieniem uczniom, że przebywamy wśród zabytków literatury polskiej i pracujemy z pieśnią – wierszem – modlitwą – z którą, biorąc pod uwagę hipotetyczny czas powstania, dzieli nas od 8 do 10 stuleci. Przypominamy krótko ustalenia z poprzedniej lekcji, że pieśń ta była stale obecna w dziejach naszego narodu, w ważnych, przełomowych dla niego momentach i pełniła różne funkcje ( pieśń bojowa, dynastyczna, koronacyjna, ocalająca godność ludzką w XVII w., i w sierpniu 1980 r.).
Zanim postawimy uczniów w roli badaczy tekstu, podkreślamy ostatecznie rangę tekstu, powołując się na słowa Ojca Świętego, wypowiedziane do młodzieży polskiej podczas Jego pierwszej wizyty w Ojczyźnie ( wyświetlamy diaskopem foliogram – zał.6). Wskazane jest, aby treść odczytał nauczyciel.
Gdy uczniowie uzmysłowią sobie w ciszy moc tego dzieła, nauczyciel proponuje wniknięcie w walory artystyczne, ponieważ w nich także tkwi moc „Bogurodzicy”.
Wyjaśnienie:
miałem to