Dla zwiększenia krytycznej prędkości flatteru steru kierunku stosuje się masy przeciwflatterowe.
Co to flatter?
Flatter jest rodzajem drgań, które powstają po przekroczeniu przez samolot określonej prędkości, zwanej prędkością krytyczną flatteru.
Tego typu drgania ograniczają prędkość statków powietrznych względem powietrza. Bywa on przyczyną katastrof lotniczych, ponieważ mocno ograniczają sterowność. Aby zapobiegać flatterowi (i tym samym zwiększyć krytyczną prędkość flatteru, czyli maksymalną prędkość, jaką może osiągnąć statek powietrzny) na krawędziach sterów stosuje się masy przeciwflatterowe. Jest to rodzaj wyważenia, dociążenia steru, aby w zakresie prędkości, z jakimi porusza się samolot, zminimalizować możliwość zajścia zjawiska flatteru.
May przeciwflatterowe do każdego samolotu dobierane są indywidualnie, aby nie wpływały one na jego sterowność, a wręcz przeciwnie - zwiększały bezpieczeństwo lotów.