Małgorzata Zaremba
Przepis na legendę - tropimy prawdę
Pamiętacie legendę o Warsie i Sawie, groźnym bazyliszku, złotej kaczce czy poznańskich koziołkach? Sądzę, że tak. Legenda, nazywa się podaniem, ma wiele cech wspólnych z baśnią. Bohaterowie legend (podobnie jak baśni) przeżywają niezwykle przygody. Tu też występują prawdziwe postacie i tajemnicze przedmioty. Zwierzęta, a nawet rzeki, mówią ludzkim głosem. Tu też się dzieją cuda. [...]
Wydarzenia opisane w legendach zwykle działy się dawno, dawno temu, jednak są i takie utwory, w którym ściśle określono nie tylko czas, ale i miejsce wydarzeń. Wiąże się to z faktem, iż w legendzie, obok fantazji, zawsze jest troszkę prawdy. Tym prawdziwym elementem może być miejscowość, która rzeczywiście istnieje, stary ratusz, który przetrwał do dziś, bohater narodowy znany z historii bądź prawdziwe wydarzenia. Legenda łączy prawdę i zmyślenie. [...]
Każdy naród ma swoje legendy, ich tematyka jest zróżnicowana; na przykład jedna z japońskich legend opowiada o piłce nożnej. Pierwszych legend nich nie zapisywał. Były przekazywane ustnie. Ludzie, którzy je opowiadali, często pomijali pewne fakty, a inne dodawali. Dlatego nie dowiemy sie już, jaka była pierworodna wejścia znanych dziś legend.
1. Na podstawie drugiego akapitu tekstu wymień trzy cechy legendy. Wybraną cechę poprzyj przykładem znanego ci utworu.
2. Wymień fantastycznych bohaterów legend, o których jest mowa w teksie.
3. Małgorzata Zaremba w pierwszym akapicie wspomina o tym, że w legendach występują -Prawdziwe postacie-. O którym bohaterze utworu „Pani Twardowska” można tak powiedzieć? Krótko uzasadnij swoje zdanie.
4. Wyjaśnij, dlaczego nie znamy pierworodnych wersji legend.
5. Wskaż właściwe uzupełnienie zdania
„Autorka zawarła w teksie informacje k japońskim utworze, aby potwierdzić,że w każdym kraju występują podobne legendy/ legendy dotyczą różnych tematów.
6. Zadaj po jednym pytaniu do każdego z akapitów.
7. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe lub F - jeśli zdanie jest fałszywe.
A) w pierwszym akapicie autorka bezpośrednio zwraca się do czytelnika.
B) w drugim akapicie jest mowa o podobieństwie baśni i legendy
9. Dopisz dwa przysłówki ze zdania: Wydarzenia opisane w legendach zwykle działy się dawno. Dopisz do nich dwa przymiotniki, od których powstały
9. Przeczytaj zacytowany fragment tekstu, a następnie, wybierz właściwe dokończenie zdań.
„Pierwszych legend nikt nie zapisywał. Były przekazywane u͟s͟ ͟t͟n͟i͟e͟
A) Podkreślony wyraz jest
- Przymiotnikiem
- Rzeczownikiem
- Przysłówkiem
- Czasownikiem
B) Wyróżnione słowo informuje o
- Sposobie przekazywania legend
- Czasie powstania legend
- Treści legend
10. Przepisz podane wyrazy słowem nie pisane łącznie lub rozdzielnie. Uzasadnij pisownię.
Przykład:
Zgoda - Niezgoda - Nie z rzeczownikami piszemy łącznie
Zapamiętał
Groźny
Daleko
Dawny
Prawda
Opowiada
Józef Ratajczak
Legenda
Taką Legendę mi pokaz, co siedzi wciąż w jamie smoka
i kryje się w kopcu Kraka.
To jest legenda na plakat.
Taką legendę mi przyśnij,
co skacze z Wandą
do Wisły
i mieszka
w Mysiej Wieży
Taką legendę chce przeżyć.
Bo takie legendy uczą:
Śpiący rycerze
się zbudzą,
Piast przyjdzie
i Kościuszko
To są legendy nad łóżko.
Malować je i powiesić.
Niech zawsze nad nami płyną w pieśni.
A potem je w szkolnym zeszycie zapisać je sobie, jak życie.
11. Jaka próżna została wyróżniona w wierszu? Zacytuj wybrany fragment utworu.
12. O jakim miejscu odpowiednim dla legend jest mowa w utworze?
13. Do podanych bohaterów legend dopisz nazwy z ramki
Wanda, Lech, Bazyliszek, Jurata
Bałtyk, Gniezno, Warszawa, Karków
14. Rysunek krótkiej znany ci legendy warto zawiesić nad łóżkiem, bo zawiesza naukę przydatną w żuciu? Uzasadnij swoj wybór jednym zdaniem
(Poznańskie Koziołki)
15. Zacytuj sformułowania, które się powtarzają w utworze. Jaki to ma wpływ na odczytanie tekstu? 16. Na postawie wiersza wskaż właściwe uzupełnienie zdania
„Legendy zawierają pouczające treści / ułatwia zasypianie
17. Jaka refleksja została wyrażona w wierszy Józefa Ratajczaka?
18. Dlaczego — Twoim zdaniem — warto przekazywać legendy kolejnym pokoleniom? W swojej odpowiedzi zastosuj conajmniej jeden przysłówek
—
DAJE NAJ!!
Podr. Klasa 4 str. 198 ćw. 1-18
Z góry dziękuje ♀️
2 Przeczytaj definicje i uzupełnij wyrazy.
1 You hit the ball with this in badminton.
racket______
2 You wear this when you play in a team. k__________
3 In a game of field hockey you hit a ball with this. s__________
4 You play basketball on this. c__________
5 In athletics, you run on this. t__________
6 In football, you play on this. p__________