Odpowiedź:
Rysunki w załącznikach
Wyjaśnienie:
Generalnie dodawanie i odejmowanie wektorów wykonuje się w ten sposób, że bierze się wektor jeden, rysuje się go wzdłuż osi liczbowej (u mnie nazwanej X). Wektor ma kierunek, zwrot (grot strzałki) i długość i wszystko to jest istotne. Drugi wektor bierze się tak samo i przykłada w to samo miejsce, tzn. punkt początku jednego i drugiego wektora powinien być wspólny (tutaj w zadaniu wektory mają ten sam kierunek, są wzdłuż tej samej osi... ale generalnie tak nie musi być... jednak zasada pozostanie taka sama - oba wektory przenosimy tak, by zaczynały się w tym samym punkcie).
Dodawanie jest przemienne, więc wynik a+b oraz b+a będzie taki sam - będzie nim wektor mający długość będącą sumą jednego i drugiego wektora (u nas 1+3 = 3+1 = 4). Kierunek w tym przypadku jest ten sam, więc i wektor będący sumą będzie miał ten sam.
Odejmowanie nie jest przemienne. Ale trzeba zapamiętać, że odejmowanie to dodawania odwrotności (i w "zwykłym" odejmowaniu też tak jest, np. 2-1 = 2+ (-1) = 1, prawda?). Odwrotny wektor ma wszystko takie same, ale strzałka jest w drugą stronę. Dodawać już umiemy, stosujemy te same reguły co w dodawaniu, tylko, że pamiętamy, że trzeba odwrócić strzałkę. Wynik odejmowania zależy od tego, który wektor jest dłuższy - ten "narzuca" kierunek wektora wypadkowego, czyli tego będącego różnicą.
Jeśli chodzi o wartości długości wektorów z punktu c i d, to:
c) a-b=1-3=-2 (minus oznacza, że zwrot strzałki będzie przeciwnie niż oś liczbowa, X)
d) b-a = 3-1 = 2 (plus, więc zwrot będzie w stronę skierowania osi).
Wydawać się to może głupie, ale ma ważne znaczenie gdy rysujemy diagram sił, np. chcemy wiedzieć, w którą stronę poruszy się kulka, na którą działają różne siły z różnych stron - poruszy się w tę stronę, w którą wyjdzie nam suma tych wszystkich wektorów sił. Stosujemy wtedy te zasady jak wyżej.